Kutatói szeminárium
Neveléstudományi kutatások– Általános célú felnőttképzés helyzete, BTNI1000
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a hazai iskolarendszeren kívüli felnőttképzés általános célú képzési területét. Szándékunk a hazai és nemzetközi szakirodalom elemzése az általános célú felnőttképzés fogalmi, jogi, adminisztratív, finanszírozási, intézményes, résztvevői körére vonatkozóan.
A tantárgy teljesítése révén a hallgatók megismerik:
- a felnőttoktatás és –képzés egyes területeit, különös tekintettel az általános célú felnőttképzés területére;
- az általános célú felnőttképzéshez kapsolódó hazai és nemzetközi szakirodalmat,
- az általános célú felnőttképzést nyújtó intézményeket, problémáikat.
A tantárgy teljesítése révén a hallgatók alkalmasak:
– az emberi viselkedés differenciált észlelésére és befolyásolására;
– a felnőtt ember megújulási, fejlődési törekvéseit – figyelembe véve a személyes életutat és az elért életminőséget – segítésére és megvalósításukat támogatására;
– a megismerési alapfolyamatok önreflektív elemzésére és fejlesztésére.
Témakörök:
1. A tantárgy céljának, módszereinek, követelményeinek ismertetése. Ismétlés és beszélgetés, a témához kapcsolódó korábbi ismeretek rendszerezése. A kurzus Az általános célú felnőttképzés helyzete Magyarországon kutatáshoz kapcsolódik, a kutatás bemutatása.
2. Az általános célú felnőttképzés fogalmi kérdései. A téma körülhatárolása, értelmezési keret kialakítása.
3. A forráskeresés módozatai. Az Ebsco-Host, SCOPUS, JSTOR, ACM DL, WebofScience adatbázisok megismerése, keresési folyamatok gyakorlása.
4. A hazai és nemzetközi folyóiratok szemléje a téma szempontjából.
5-6. A kapcsolódó hazai szakirodalom fontosabb munkáinak megismertetése.
7 A kapcsolódó nemzetközi szakirodalom megismerése.
8. Olvasóhét. A félévközi feladat teljesítése.
9. Nem szakmai, általános célú felnőttképzés Európában. Egy nemzetközi vizsgálat (NVAE in Europe) eredményei, tapasztalatai.
10-11. A másodelemzés módszerének megismerése, előnyei, hátrányai. Az általános célú felnőttképzés kapcsán releváns nyilvántartások (KSH-STADAT-LLL, OSAP, FINY, akkreditált intézmények és programok) megismerése, elemzési lehetőségek feltárása.
12-13. Interjú módszerének megismerése. Az általános célú felnőttképzési intézmények vezetői körében tervezett interjúvázlat megvitatása.
13. Interjú módszerének megismerése. Az általános célú felnőttképzési intézmények vezetői körében tervezett interjúvázlat megvitatása.
14. A félévi teljesítmény értékelése.