Kutatói szeminárium

Neveléstudományi kutatások– Általános célú felnőttképzés helyzete, BTNI1000

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a hazai iskolarendszeren kívüli felnőttképzés általános célú képzési területét. Szándékunk a hazai és nemzetközi szakirodalom elemzése az általános célú felnőttképzés fogalmi, jogi, adminisztratív, finanszírozási, intézményes, résztvevői körére vonatkozóan.

A tantárgy teljesítése révén a hallgatók megismerik:

- a felnőttoktatás és –képzés egyes területeit, különös tekintettel az általános célú felnőttképzés területére;

- az általános célú felnőttképzéshez kapsolódó hazai és nemzetközi szakirodalmat,

- az általános célú felnőttképzést nyújtó intézményeket, problémáikat.

A tantárgy teljesítése révén a hallgatók alkalmasak:

– az emberi viselkedés differenciált észlelésére és befolyásolására;

– a felnőtt ember megújulási, fejlődési törekvéseit – figyelembe véve a személyes életutat és az elért életminőséget – segítésére és megvalósításukat támogatására;

– a megismerési alapfolyamatok önreflektív elemzésére és fejlesztésére.

Témakörök:

1. A tantárgy céljának, módszereinek, követelményeinek ismertetése. Ismétlés és beszélgetés, a témához kapcsolódó korábbi ismeretek rendszerezése. A kurzus Az általános célú felnőttképzés helyzete Magyarországon kutatáshoz kapcsolódik, a kutatás bemutatása.

2. Az általános célú felnőttképzés fogalmi kérdései. A téma körülhatárolása, értelmezési keret kialakítása.

3. A forráskeresés módozatai. Az Ebsco-Host, SCOPUS, JSTOR, ACM DL, WebofScience adatbázisok megismerése, keresési folyamatok gyakorlása.

4. A hazai és nemzetközi folyóiratok szemléje a téma szempontjából.

5-6. A kapcsolódó hazai szakirodalom fontosabb munkáinak megismertetése.

7 A kapcsolódó nemzetközi szakirodalom megismerése.

8. Olvasóhét. A félévközi feladat teljesítése.

9. Nem szakmai, általános célú felnőttképzés Európában. Egy nemzetközi vizsgálat (NVAE in Europe) eredményei, tapasztalatai.

10-11. A másodelemzés módszerének megismerése, előnyei, hátrányai. Az általános célú felnőttképzés kapcsán releváns nyilvántartások (KSH-STADAT-LLL, OSAP, FINY, akkreditált intézmények és programok) megismerése, elemzési lehetőségek feltárása.

12-13. Interjú módszerének megismerése. Az általános célú felnőttképzési intézmények vezetői körében tervezett interjúvázlat megvitatása.

13. Interjú módszerének megismerése. Az általános célú felnőttképzési intézmények vezetői körében tervezett interjúvázlat megvitatása.

14. A félévi teljesítmény értékelése.