A kutatás célja

A kutatásunk célja a hazai iskolarendszeren kívüli általános célú felnőttképzés intézményeinek vizsgálata.

A vizsgálatunk során rendszerezni és tipologizálni kívánjuk az általános célú felnőttképzést végző intézményeket és be kívánunk mutatni néhány nagy múltú, folyamatos megújulásra képes, az általános célú felnőttképzési intézményeket jól reprezentáló intézményt esettanulmány formájában.

Szándékunk a hazai és nemzetközi szakirodalom elemzése az általános célú felnőttképzés fogalmi, jogi, adminisztratív, finanszírozási, intézményes, résztvevői körére vonatkozóan.

Helyzetképet kívánunk kialakítani az általános célú felnőttképzések számosságáról, általános képzést nyújtó intézmények területi elhelyezkedéséről. Másodelemezzük a már meglévő hazai nyilvántartások adatait. A másodelemzés révén a területi adatok és egyes szektorok eredményeinek összegzése, valamint idősoros adatok által bizonyos tendenciák feltárása is lehetővé válhat.

Az OTKA LeaRn (Tanuló régiók Magyarországon: Az elmélettől a valóságig “Learning Regions in Hungary: From Theory to Reality”) személyes tanulás munkacsoportjában végzett munkánk során megállapítottuk, hogy a hazai adatbázisok intézménycentrikusak, egy-egy szervezet adatszolgáltatásán alapulnak, a tényleges tevékenységen túl a fenntartói, infrastrukturális, eszközellátottsági szempontokra térnek ki. Az intézmények problémáit, működésének nehézségeit, a fejlesztés, fejlődés lehetőségeit egy minőségi szempontokat figyelembe vevő, kvalitatív módszereket alkalmazó kutatás révén tárhatjuk fel (Márkus-Miklósi, 2012).

Így a kutatásunk kiemelt célja az általános célú felnőttképzések tervezése és szervezése során felmerülő problémák, a képzések eredményességéhez szükséges feltételek (hálózatos működés, támogató közösségi környezet), a képzések tartalmi fejlesztésére szolgáló javaslatok, a képzéseket támogató adminisztratív és finanszírozási gyakorlatra vonatkozó vélemények megismerése félig strukturált interjúk révén.

Hivatkozott források:

Márkus Edina – Miklósi Márta (2012): Az általános képzések vizsgálatát célzó kutatások. In: Juhász Erika – Chrappán Magdolna (2012): Tanulás és művelődés. Debrecen, Debreceni Egyetem 330-339.